Chmura tagów
"Ósemka"  "Salwator"  "Wybrałam życie"  aborcja  Abp Antoni Baraniak  abstynencja  aktorstwo  Al-Anon  alkohol  alkoholizm  Benedykt XVI  bł. Dominik Spadafora  bł. ks. Jerzy Popiełuszko  Bp Marek Solarczyk  bp Marian Rojek  Brygida Grysiak  charyzmat  cierpienie  co wybrać?  czego szukać?  Droga Neokatechumenalna  duszpasterstwo powołań  dzieci  Dzieło Duchowej Adopcji Kapłanów  edukacja  Edyta Stein  Eleni  formacja  grzech  homoseksualizm  Instytut Prymasa Wyszyńskiego  instytuty świeckie  jak znaleźć?  Jan Paweł II  Kard. Stefan Wyszyński  Karmel  Katarzyna Łaniewska  komunikacja  Ks. Jerzy Popiełuszko  listy o powołaniu  macierzyństwo  Małżeństwa niesakramentalne  małżeństwo  Maria Okońska  Maryja  media  metanoia  Michał Lorenc  miłosierdzie  ministranci  modlitwa  muzyka  narkomania  narkotyki  niesakramentalni  nowe wspólnoty  o. Piotr Jordan Śliwiński OFMCap.  o. Wojciech Jędrzejewski OP  obrona życia  ojcostwo  papież Franciszek  pijarzy  pokuta  powołanie  prostytucja  przebaczenie  przednowicjat  Rekolekcje ignacjańskie  rodzice  rodzicielstwo  rodzina  Rok Wiary  Ruch Światło-Życie  salezjanin  Sandra Kwiecień  sponsoring  spowiedź  szkoła  św. Benedykt z Nursji  Św. Józef Kalasancjusz  Św. Rita  świadectwa  świadectwo  teatr  temat maja - macierzyństwo  Teresa Benedykta od Krzyża  uzależnienia  wdowy konsekrowane  wesele bezalkoholwe  Wesle Wesel  wolontariat  Zakon Szkół Pobożnych
Wierzę w życie, które nie kończy się tutaj - 31.10.2013
Zamyślenia na Rok Wiary
Wierzę w Kościół, który Jezus posyła do świata 31.07.2013
Zamyślenia na Rok Wiary

Masz problem? Chcesz rozwiać wątpliwości? Nurtują Cię jakieś pytania? Napisz do nas:

Powołaniowcy:
Monika Duc SP
Piotr Recki SP
Tomasz Abramowicz SP
Home» Co wybrać?» Małżeństwo» Rodzicielstwo» Andrzej! Nie Andrzejek

Ostoja - logo

Andrzej! Nie Andrzejek

„Najlepszym miejscem pod słońcem na ziemi jest dom, w którym każda osoba respektuje potęgę słów, bo wie, że mogą one wywołać wstrząs w pozostałych członkach rodziny” (G.MacDonald)

Rodzice mają oczekiwania względem dzieci, ale nie mogą zapominać, że i dzieci mają swoje potrzeby. Wzajemne ich zaspokajanie sprawi, że kontakt z nastolatkiem stanie się łatwiejszy.

Podczas zajęć warsztatowych nastolatkowie i ich rodzice wyrażali swoje potrzeby. Wśród najważniejszych wymienianych przez młodzież znalazły się:
- potrzeba ciszy, mówienia spokojnym głosem: „Mamo, powiedz to raz albo podejdź do mnie, a nie krzycz”;
- potrzeba większej autonomii: „Sam zorganizuję sobie czas wolny, umiem też wybrać sobie kolegów”;
- potrzeba poważnego traktowania przez rodziców: „Mów do mnie Andrzej, a nie Andrzejek”.

Rodzice również zgłaszali swoje potrzeby wobec nastolatków:
- dbanie o porządek w pokoju: „Kiedy mówisz, posprzątam za godzinę, to chcę mieć pewność, że za godzinę posprzątasz”;
- odpowiedzialność za naukę szkolną: „Chciałabym, abyś codziennie sam odrabiał lekcje, abym nie musiała ci przypominać”.
Gdyby powyższe oczekiwania były realizowane przez obie strony, relacje rodzic – nastolatek byłyby bardziej satysfakcjonujące.

Co stoi na przeszkodzie we wzajemnym dogadywaniu się?
Z jednej strony są to ukryte, wewnętrzne słabości każdego człowieka, takie jak: zły nastrój, zmęczenie, złość, czasami lenistwo, które przytłacza i paraliżuje. Oprócz jednak wewnętrznych blokad, istnieją również tzw. blokady komunikacyjne, zewnętrzne. Powstają one na skutek niepoprawnie sformułowanego komunikatu, który prowadzi np. do oporu, buntu lub niezrozumienia intencji nadawcy.

Jak wyrażać oczekiwania i potrzeby, aby były zrozumiane?
Nastolatek tłumaczy mamie: „Mamo, potrzebuję 15 minut na odpoczynek i później zejdę na dół” albo „Nie lubię, kiedy wrzeszczysz z dołu: – Schodź już!” Chciałbym, abyś powiedziała: – Andrzej – obiad!

Czasami nie wystarczy wyrazić tylko swojej potrzeby. Należy zastanowić się, jak to zrealizować. Jeżeli syn nie lubi ciągłego budzenia poprzez krzyk mamy, to wspólnie porozmawiajcie i ustalcie, co mogłoby pomóc. Najczęściej nastolatek jest w stanie wskazać, co mogłoby bardziej zadziałać, np.: "Mamo, cicho powiedz: Pobudka! i ściągnij mi kołdrę. To będzie lepsze niż krzyk z korytarza. Powiedz do mnie, na czym najbardziej ci teraz zależy: abym zjadł obiad, poszedł po zakupy czy posprzątał pokój? Bo powiedziałaś o wszystkim naraz". Jeżeli nastolatek słyszy hasło „pokój”, to za mało. Musi usłyszeć konkretnie: "odkurzyć, poskładać rzeczy na biurku czy poukładać ubrania w szafie".

W dogadywaniu się ważny jest:
- krótki i zwięzły sposób wyrażania swoich potrzeb (bez moralizowania lub krzyków);
- wspólna debata, jak to osiągnąć;
- przećwiczenie zrozumiałego komunikatu, np. "Mamo, chciałbym rano usłyszeć, jak mówisz: – Dzień dobry Mateusz, a nie Mateuszek”.
Mówienie krótko i konkretnie w dobie nadmiaru bodźców i informacji zewnętrznych jest konieczne, aby nastolatek mógł usłyszeć treść wypowiedzi, przetworzyć ją i zareagować zgodnie z komunikatem. Ponadto ważna jest intonacja głosu. Jeśli ton głosu jest napięty, to dzieci zdążą wchłonąć zdenerwowanie, ale dalej nie wiedzą, co mają robić?

Rodzicu, wyrażaj potrzeby, pamiętając o podstawowych zasadach komunikacji:
- utrzymaj z nastolatkiem kontakt wzrokowy (bądź blisko niego);
- uświadom sobie własne uczucia i bądź w "kontakcie" z nimi, panuj nad nimi;
- używaj słów zachęcających do współpracy;
- zaufaj swojemu nastolatkowi, on sam powie ci, jak chciałby, abyś się do niego zwracał;
- nie zdrabniaj imion.

Zadanie domowe:
- Spisz z nastolatkiem najważniejsze potrzeby swoje i dziecka;
- Powiedzcie sobie nawzajem o nich, pamiętając o zasadzie: NIE UŻYWAMY RANIĄCYCH SŁÓW.


Autorka jest edukatorem i pedagogiem w Fundacji „Ostoja” w Nowym Sączu, pedagogiem Katolickiej Szkoły Podstawowej w Nowym Sączu


„Wychowywać to kochać i wymagać”
Szkoła dla Rodziców i WychowawcówZapraszam do udziału w warsztatach „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” przeznaczonej dla profesjonalistów (pedagogów, psychologów z doświadczeniem pracy grupowej z dorosłymi). Uprawnienia do realizacji programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” wraz z rekomendacją ORE (Ośrodka Rozwoju Edukacji) nabywa się poprzez ukończenie szkolenia dla profesjonalistów i otrzymanie pozytywnej oceny z ewaluacji prowadzonych zajęć.

Więcej o warsztatach przeczytasz na stronach Fundacji "Ostoja".

Komentarze (0) Dodaj komentarz

Dodanie komentarza wymaga rejestracji w serwisie.