Chmura tagów
"Ósemka"  "Salwator"  "Wybrałam życie"  aborcja  Abp Antoni Baraniak  abstynencja  aktorstwo  Al-Anon  alkohol  alkoholizm  Benedykt XVI  bł. Dominik Spadafora  bł. ks. Jerzy Popiełuszko  Bp Marek Solarczyk  bp Marian Rojek  Brygida Grysiak  charyzmat  cierpienie  co wybrać?  czego szukać?  Droga Neokatechumenalna  duszpasterstwo powołań  dzieci  Dzieło Duchowej Adopcji Kapłanów  edukacja  Edyta Stein  Eleni  formacja  grzech  homoseksualizm  Instytut Prymasa Wyszyńskiego  instytuty świeckie  jak znaleźć?  Jan Paweł II  Kard. Stefan Wyszyński  Karmel  Katarzyna Łaniewska  komunikacja  Ks. Jerzy Popiełuszko  listy o powołaniu  macierzyństwo  Małżeństwa niesakramentalne  małżeństwo  Maria Okońska  Maryja  media  metanoia  Michał Lorenc  miłosierdzie  ministranci  modlitwa  muzyka  narkomania  narkotyki  niesakramentalni  nowe wspólnoty  o. Piotr Jordan Śliwiński OFMCap.  o. Wojciech Jędrzejewski OP  obrona życia  ojcostwo  papież Franciszek  pijarzy  pokuta  powołanie  prostytucja  przebaczenie  przednowicjat  Rekolekcje ignacjańskie  rodzice  rodzicielstwo  rodzina  Rok Wiary  Ruch Światło-Życie  salezjanin  Sandra Kwiecień  sponsoring  spowiedź  szkoła  św. Benedykt z Nursji  Św. Józef Kalasancjusz  Św. Rita  świadectwa  świadectwo  teatr  temat maja - macierzyństwo  Teresa Benedykta od Krzyża  uzależnienia  wdowy konsekrowane  wesele bezalkoholwe  Wesle Wesel  wolontariat  Zakon Szkół Pobożnych
Wierzę w życie, które nie kończy się tutaj - 31.10.2013
Zamyślenia na Rok Wiary
Wierzę w Kościół, który Jezus posyła do świata 31.07.2013
Zamyślenia na Rok Wiary

Masz problem? Chcesz rozwiać wątpliwości? Nurtują Cię jakieś pytania? Napisz do nas:

Powołaniowcy:
Monika Duc SP
Piotr Recki SP
Tomasz Abramowicz SP
Home» Co wybrać?» Małżeństwo» Rodzicielstwo» Narkotyki, seks i rock&roll

Ostoja - logo

Narkotyki, seks i rock&roll

Narkotyki seks i rock&roll - fot. Alex E. Proimos - flickr.com Narkotyki seks i rock&roll - fot. Alex E. Proimos - flickr.com

Tak zwane trudne tematy wprawiają rodziców w zakłopotanie. Unikają rozmów o seksie, używkach, przekonani, że i tak nie mają wpływu na postawy i przekonania dzieci, które wiedzę na ten temat zaczerpnęły z internetu, telewizji czy u kolegów. Tymczasem wycofywanie się, to najgorsza z taktyk rodziców. Nastolatek potrzebuje rozmów na „trudne” tematy. Zanim porozmawiamy z nastolatkiem, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: Co trudnego tkwi w takiej rozmowie? Być może:

- brak argumentów albo zbyt mała wiedza na dany temat, nieznajomość wpływu, działania i konsekwencji (również zdrowotnych) wynikających ze zbyt wcześnie podjętego współżycia seksualnego młodzieży, stosowania substancji psychoaktywnych czy też korzystania z mediów;

- brak jasno określonych zasad dotyczących tego: co wolno w danym wieku, a czego nie wolno. Jeśli tego nie ma, to rodzice nie mają do czego się odwołać, a samo przekonywanie nie wystarczy;

- brak bliskości, „oswojenia” z dzieckiem, które pozwoliłoby w sposób nieskrępowany podjąć rozmowę na tematy np. dotyczące własnej płciowości i intymności;

- brak umiejętności wysłuchania tego, co nastolatek ma do powiedzenia na dany temat.

 

Najczęstszym błędem popełnianym przez rodziców jest używanie sformułowań bez wyraźnej argumentacji, np.: „Nie możesz się z nim zadawać, bo on pali i pije. Jest podejrzany”. Zamiast prawić nastolatkowi kazanie, lepiej uczyć go myślenia. Inaczej odpowie nam podobnym sformułowaniem: „Ty, mamo [tato] nie znasz się na tym, wszyscy tak postępują, to jest normalne…”. On swoją wiedzę czerpie z przekazów medialnych, a te każą mu wierzyć, że nastolatkowie zaczynają współżycie w wieku 15 lat, a picie alkoholu na imprezach w tym wieku jest normą. Zamiast utwierdzać w sobie i nastolatku normatywne przekonania, użyj argumentów i zachęć nastolatka do wypowiedzenia własnych. Ucz go argumentowania, zaczynając choćby od banalnych przykładów, jak: Wymień trzy argumenty, dla których trzeba zjeść cukierka, którego widzisz? Nastolatek: bo jest dobry; bo jest ładny; bo… A ja wymienię ci trzy argumenty, dla których nie warto zjadać cukierka. – Rodzic: bo mogą wypaść ci zęby; może boleć cię żołądek, bo sprawisz przyjemność komuś, komu podarujesz cukierka. Po tego typu przykładach łatwiej będzie argumentować pytania: Dlaczego nie warto całować się już na drugiej randce?

 

Zatem, drogi rodzicu, podejmując trudne rozmowy, ucz dzieci argumentowania:

- wykorzystuj codzienne sytuacje do nawiązania rozmowy na ważne tematy: odwołaj się do audycji radiowej czy telewizyjnej, wspólnie wysłuchanej, przeczytanego artykułu, konkretnej sceny z życia wziętej (pokaż skutki);

- poznaj punkt widzenia dziecka, pobudzaj do wypowiedzi na dany temat;

- określ jasno zasady i wartości (żyj zgodnie z nimi);

- odwołaj się do prawa (rodzice odpowiadają za bezpieczeństwo dziecka);

- jeśli trzeba, zastosuj blokady w internecie;

- stwórz środowisko, gdzie ważne są te same wartości;

- staraj się spędzać jak najwięcej czasu z dzieckiem.

 

Zadanie domowe: Zastanów się i wypisz (zanim porozmawiasz z nastolatkiem) dlaczego warto:

- Poczekać z rozpoczęciem współżycia seksualnego?

- Nie używać substancji psychoaktywnych?

- Ograniczać korzystanie z mediów?


Autorka jest edukatorem i pedagogiem w Fundacji „Ostoja” w Nowym Sączu, pedagogiem Katolickiej Szkoły Podstawowej w Nowym Sączu

Komentarze (0) Dodaj komentarz

Dodanie komentarza wymaga rejestracji w serwisie.